Innovatiemanagement

Wat kun jij doen om de innovatiekracht en -competenties binnen jouw organisatie of afdeling te verbeteren zodat op een duurzame wijze concurrentievoordeel gerealiseerd kan worden? In het programma Innovatiemanagement krijg je inzicht in verschillende tools om de innovatieprestaties van je organisatie of afdeling te verbeteren.

6 september 2022
4 weken
Hbo
Nederlands
1 dagdeel per week inclusief colleges
Certificaat
15 personen per groep

Verbeter de innovatiekracht van je organisatie

Wat is innoveren en wat zijn innovaties? Op deze vraag proberen we gedurende de module Innovatiemanagement een antwoord te krijgen. We gaan daarbij in op zowel technologie gedreven- als klant gedreven innovaties en op het spanningsveld tussen deze twee stromen. Daarnaast staan we stil bij wat je als manager zelf kunt doen om de innovatiekracht en competenties binnen je organisatie te verbeteren en bespreken we hoe innovatiemanagement samenhangt met andere organisatiedisciplines. Want om te innoveren moeten organisaties zichzelf ook kunnen veranderen, samenwerkingsrelaties kunnen aan gaan, en strategisch voldoende flexibel zijn.

Voor wie

(Toekomstige) managers, ondernemers en stafmedewerkers met minimaal drie jaar relevante bedrijfservaring en een hbo-diploma.

Na afronding van deze module

  • Ben je bekend met de belangrijkste theorieën op het gebied van het management van innovatieprocessen
  • Kun je een adequate analyse maken van innovatieprobleem binnen je organisatie of afdeling
  • Ben je in staat effectieve oplossingen uit te werken voor de aanpak van innovatieproblemen
  • Weet je hoe je innovatiekracht en competenties binnen je organisatie kunt verbeteren zodat op een duurzame wijze concurrentievoordeel gerealiseerd kan worden

Meer weten?

Download vrijblijvend de brochure met meer informatie over deze opleiding

Het programma

De module innovatiemanagement bestaat uit 4 lesavonden. Deze vinden plaats op dinsdagavond in Enschede. Tijdens de module Innovatiemanagement komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • De rol van strategie, klanten en technologie in relatie tot innoveren
  • De impact van strategie, klanten en technologie op het innovatiebeleid van organisaties
  • De rol van leren en creativiteit in relatie tot innoveren en pad afhankelijkheden
  • Het duurzaam managen van innovatietrajecten en de rol van een succesvolle teamsamenstelling hierin
  • Analyse van innovatiemanagement binnen de eigen organisatie aan de hand van teamsamenstelling, proces, strategie, innovatieportfolio en levenscyclus

Je docent bij deze opleiding

Op de hoogte gehouden worden?

Elke maand sturen we nieuw gepubliceerde kennisartikelen en houden we je op de hoogte van (gratis) inspiratiesessies en relevante informatie over onze academische opleidingen.