Willem leerde het marketingvak in de praktijk en via diverse vakgerichte opleidingen. In december 2006 ronde hij Cum Laude zijn Masters of Marketing af aan TIAS-NIMBAS Business School (Tilburg).
Willem was werkzaam in diverse Marketing & Communicatiefuncties. Onder meer bij Blauw & Blank adviesbureau voor corporate identity en communications en Normad & Blend (Communicatie adviesbureau). Bij beide organisaties verzorgde hij marketing- en communicatieactiviteiten voor uiteenlopende opdrachtgevers in de zakelijke dienstverlening, industrie, techniek, automotive, food, gezondheidszorg en (semi-)overheden.
Ook kent hij de ‘klantzijde’ van het vak en was onder meer betrokken bij Color Vision (photofinishing) voor de merken Presto Print, Kolibri en FotografenGilde. Tevens was hij ruim zes jaar marketing manager bij de Luba Groep (personele dienstverlening). In beide sectoren had hij te maken met zowel B2B als B2C marketingactiviteiten.
Startte in 2006 een eigen marketingadviespraktijk en nam van daaruit in 2008 een belang in STEM Industrial Marketing Centre. In zijn functie als managing partner behartigt hij niet alleen de (marketing)belangen van opdrachtgevers en de eigen organisatie. Hij houdt zich ook nadrukkelijk inhoudelijk bezig met het aanbod van de marketingopleidingen van STEM en de coaching van organisaties, management teams en marketing of sales medewerkers bij de opzet van strategische uitgangsposities en de tactische en operationele vertaalslag daarvan.
Vanuit zijn ervaring uit de ‘reclamewereld’ en zijn kennis op strategisch gebied weet Willem als geen ander dat het bij marketing in een technische B2B-omgeving juist niet alleen gaat om het bouwen van een brandimage en de communicatie hierover. Maar om het leveren van waardeproposities, vaak zelfs op individueel klantniveau. En dat maakt industriële marketing zo anders en juist ook zo relevant.