Wie keuzes maakt verliest?

Goed leiderschap heeft impact op de maatschappij

Wie keuzes maakt verliest?

Maatschappelijk verantwoord ondernemen en winstgevend (willen) zijn sluiten elkaar niet uit. Integendeel. Bij TSM Business School vinden we dat je als leider een positie hebt die verder gaat dan alleen jouw organisatie en je mensen. Die gaat over wat voor effect jouw leiderschap én jouw bedrijf hebben op de buitenwereld. Nu én in de toekomst. En dat levert veel op.

True Leadership

Deze column maakt deel uit van zeven verhalen over True Leadership.

Op zoek naar de balans

Hoe hoger je op de bedrijfsladder staat, hoe belangrijker ethiek wordt. Je impact wordt groter, je beslist over grotere dingen en de roep om maatschappelijk relevant te zijn wordt luider. Tegelijkertijd is er ook een beperking aan wat je als leider kunt doen: je kunt nu eenmaal niet overal verantwoordelijk voor zijn. Je zult dus steeds op zoek moeten naar balans. Tussen kortetermijnwinst en langetermijndoelen. Tussen actief je verantwoordelijkheid nemen en loslaten waar je geen controle over hebt. Zodat je met een duidelijk doel voor ogen een zo groot mogelijke meerwaarde kunt realiseren voor je organisatie én de maatschappij. En daar werkt TSM hard aan.

People, planet én profit

Duurzaam leiderschap betekent voorbij je bedrijfsgrenzen denken, voorbij puur winstdenken: wat voor effect heeft je bedrijf op de wereld, nu en op de lange termijn? En dat hoeft niets af te doen aan je zakelijke succes. Lang werd er vanuit gegaan dat people, planet en profit niet samengaan. Het tij begint echter te keren. “Ik kom steeds meer mensen en bedrijven tegen die de overtuiging hebben dat je door goede dingen te doen ook een prima bedrijf kunt bouwen en goed geld kunt verdienen,” zegt docent Bedrijfskunde bij TSM Business School Jeroen Sempel.

Winst en duurzaamheid zijn beide essentieel

Duurzaamheid wordt een vast onderdeel bij veel commerciële bedrijven, en winst een belangrijk uitgangspunt voor impactgedreven organisaties. Want beide zijn op de lange termijn essentieel. Zonder duurzame visie is je bedrijf geen lange toekomst beschoren, en zonder inkomsten overleeft een not-for-profit niet. “De juiste mindset is wat mij betreft die van én én: én financieel gezond zijn, én een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij,” vindt alumna en sustainability consultant Carolien Gadella-van Wersch. “Als je zo in de wereld staat, krijg je – wat je ook doet – een resultaat waarin je bijdraagt aan de wereld.”

Toekomstbestendig ondernemen

Recent heeft TSM de doorstart mogelijk gemaakt van WakaWaka. Dit impactbedrijf helpt wereldwijd mensen die geen toegang hebben tot elektriciteit aan duurzame, efficiënte lampen en telefoonopladers op zonne-energie. Met onze kennis van bedrijfskunde en leiderschap helpen wij Wakawaka om toekomstbestendig te worden.

Toekomstbestendig ondernemen betekent rekening houden met gevolgen op de lange termijn en met álle stakeholders – bedrijf, klanten, medewerkers, omgeving, maatschappij en planeet. Daarvoor heb je leiders nodig die menselijk zijn, lef hebben en geloven in ‘the power of one’. Een enkel persoon of bedrijf kan namelijk wel degelijk de wereld veranderen, maar je moet wel keuzes durven maken en daarvoor staan. En er met een goed businessmodel voor zorgen dat je overeind blijft. Alleen dan kun je echt aan de slag. Want zoals Camille van Gestel, co-founder van WakaWaka zegt: “Hoe meer we kunnen verdienen, hoe meer impact we kunnen realiseren.”

Blijf op de hoogte

Wil je op de hoogte blijven van TSM Business School? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks waardevolle artikelen en informatie over onze opleidingen en evenementen.

Bel mij terug