Leiderschap in de zorg

De uitdagingen in de zorgsector zijn groot. Hier moeten en willen medici een duidelijke rol in spelen. Niet alleen tijdens de coronapandemie, maar ook in de transitie naar waardegerichte zorg. Hoe ga je hier als medisch professional mee om? Via drie concrete praktijkvoorbeelden wordt hier dieper op in gegaan.

Steeds iets verder kijken dan je gewend bent

Kyra Meijer is HR-adviseur voor zes afdelingen, waaronder chirurgische afdelingen en verschillende poli’s, van het Medisch Spectrum Twente (MST), met zijn hoofdvestiging in Enschede een van de grootste niet-academische ziekenhuizen van Nederland. Kyra is verantwoordelijk voor een personeelsbestand van 600–700 medewerkers en werkt nauw samen met de afdelingsmanagers om onder andere de in- en uitstroom van personeel in goede banen te leiden. Andere belangrijke aandachtsgebieden zijn verzuimbegeleiding en team- en talentontwikkeling. “Op dat laatste komt steeds meer nadruk te liggen in mijn werk, hoe medewerkers zich kunnen ontwikkelen, maar ook hoe de teams zich kunnen ontwikkelen.”

 

‘Ik wil tussen de mensen staan en samen het doel bereiken’

Erna Marsman is afdelingsmanager in het Deventer Ziekenhuis en geeft leiding aan de dialyse-afdeling, samen met een andere leidinggevende, en aan de poli Interne Geneeskunde. Als afdelingsmanager is ze verantwoordelijk voor financiën, productie, personeel, projecten en innovatie. Ze is niet uitvoerend, vertelt ze, maar wel verantwoordelijk voor de hele uitvoering: voor het op niveau houden van de formatie (personeel), het opstellen en controleren van de begroting, het ontwikkelen van bedrijfsplannen en het leiden van nieuwe projecten.

'Ik zet bepaalde perspectieven nu bewuster in om anderen mee te krijgen'

Annemarie Visschedijk is sinds 2014 hoofd van de Acute Opname Afdeling van de Ziekenhuisgroep Twente (ZGT) met twee vestigingen: ZGT Almelo en ZGT Hengelo. De Acute Opname Afdeling (AOA) is door haar opgezet met als doel de spoedeisende hulp te ontlasten door een goede doorstroom van patiënten. “Voordat de afdeling bestond, gingen patiënten van de spoedeisende hulp direct naar de afdeling van het betreffende specialisme, of naar huis. Nu gaan ze eerst naar de Acute Opname Afdeling, krijgen een behandelplan en gaan binnen 48 uur naar de kliniek, of naar huis. Dat is een compleet andere patiëntenlogistiek.”

Op de hoogte gehouden worden?

Elke maand sturen we nieuw gepubliceerde kennisartikelen en houden we je op de hoogte van (gratis) inspiratiesessies en relevante informatie over onze academische opleidingen.