Raymond Loohuis

Kerndocent Raymond Loohuis over de praktijkopdracht: “Hoe uitdagender en specifieker, hoe beter”

Raymond Loohuis is kerndocent in de Basisopleiding Bedrijfskunde van TSM Business School. Hij verzorgt de module Marketing & Innovatie en hij begeleidt de deelnemers bij hun praktijkopdracht. Over dat laatste zegt hij: “Je kunt niet de hele wereld onderzoeken en daarom is keuzes maken belangrijk. Hoe specifieker je onderzoeksvraag, hoe beter deze te onderzoeken is.” Daarnaast is de relevantie voor het bedrijf van de deelnemers van groot belang. Raymond: “Uiteraard moet het bedrijf er ook iets aan hebben en het zorgt ervoor dat je bedrijf actief zal meewerken aan je praktijkopdracht.”

De praktijkopdracht bestaat uit een onderzoek in de eigen organisatie van de deelnemer en een verslag daarvan in een rapport. Op basis van een bedrijfskundig vraagstuk en een onderzoeksvraag doet de deelnemer systematisch onderzoek om inzicht te krijgen in hoe een probleem kan worden opgelost. Als deelnemer leer je op deze manier hoe je bedrijfskundig onderzoek moet doen. Belangrijk, want hiermee kun je later oplossingen bedenken voor allerlei complexe bedrijfskundige vraagstukken.

Onderwerpen en onderzoeksvragen

Je keuze voor een onderwerp is volgens Raymond eigenlijk zo breed als de bedrijfskunde is: “HRM, marketing, kwaliteit, productie, inkoop, productontwikkeling; het is allemaal mogelijk. Je keuze voor het bedrijfskundig domein hangt af van welk probleem je wilt onderzoeken. Wát je ook kiest; maak het niet te breed. En hoe specifieker je vraag, hoe beter. Wij helpen je daarbij, omdat we je tijdens de opleiding leren om tot de kern van de zaak te komen. Zo leren we je dat ‘Hoe kan ons bedrijf beter presteren?’ veel te breed is en een vraag als ‘Met welke marketingstrategie kan ons bedrijf meer waarde realiseren voor klanten in segment A?’ al een stuk beter.”

De rol van je organisatie bij je onderzoek

De beste manier om je te verzekeren van de aandacht van je eigen organisatie, is om een onderzoeksonderwerp te kiezen dat relevant genoeg is. Daarmee vang je de aandacht en dat komt goed van pas bij de uitvoering van je onderzoek. Raymond: “Als deelnemer doe je er goed aan om je leidinggevende te betrekken bij je onderzoek, te beginnen bij het verkennen van het vraagstuk. Hierdoor creëer je draagvlak. Daarnaast moedigen we deelnemers aan om ook andere collega’s bij het onderzoek te betrekken, zowel om het vraagstuk helder te krijgen als bij het verzamelen van gegevens of het ontwerpen van de oplossing. Denk bijvoorbeeld aan het inzetten van focusgroepen of workshops. Door deze open onderzoeksbenadering doen deelnemers ook nog eens belangrijke organisatievaardigheden op.”

De Basisopleiding Bedrijfskunde: voor gewaardeerde doorgroeiers

Raymond geeft aan dat de Basisopleiding Bedrijfskunde geschikt is voor mensen met alle opleidingsachtergronden – behalve een bedrijfskundige – die steeds vaker te maken krijgen met vraagstukken die hun discipline te boven gaan. Raymond: “Het zijn vaak gewaardeerde mensen die doorgroeikansen zien richting een zwaardere of managementfunctie en op wie ook in bedrijfskundig opzicht steeds vaker een beroep wordt gedaan. Deze opleiding legt daarvoor een belangrijk fundament.” De opleiding heeft veel aandacht voor persoonlijke ontwikkeling. Raymond: “Voor het managen van een bedrijf of afdeling is kennis over bedrijfsvoering niet genoeg. Je moet ook weten hoe je zelf in elkaar steekt. De grootste toegevoegde waarde van de Basisopleiding is dat die een zeer goede balans heeft gevonden tussen persoonlijke ontwikkeling, praktijk en theorie. Dat zie je terug in alle onderdelen. In de bijeenkomsten, de praktijkopdracht en in de uiteindelijke reflectie.”

Over Raymond Loohuis

Raymond Loohuis is assistent-professor ondernemerschap (NIKOS) aan de Universiteit Twente. Hij doceert vakken op het gebied van strategie, business marketing en innovatieve samenwerking. Raymond is gepromoveerd aan de Universiteit Twente op het onderwerp ‘aanpassing van business praktijken en strategieën in turbulente tijden’ en is nog steeds geïnteresseerd in de vraag waarom strategische verandering en aanpassing zo moeizaam verlopen.

Voorheen was Raymond werkzaam in de staalindustrie als marketing & sales manager en in de automobielindustrie als supply-chain manager bij een Duitse toeleverancier. De ervaringen die hij heeft opgedaan in het bedrijfsleven zijn nog steeds zijn bron van inspiratie voor onderzoek en onderwijs.

Gepubliceerd: 19 mei 2021

Op de hoogte blijven en waardevolle artikelen ontvangen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en en ontvang een keer per kwartaal interessante artikelen en informatie over onze opleidingen en evenementen.