5 Kenmerken van krachtig leiderschap

Wat maakt iemand een goede leider? Bij TSM ontdekken we dat steeds opnieuw. Want leiderschap is niet een kwestie van één keer leren en dan is het goed. Voor deelnemers niet en ook voor ons niet. Wat in elk geval onmisbaar is, is gedegen bedrijfskundige kennis gecombineerd met een flinke dosis zelfinzicht. En dan aan de slag, van je omgeving leren en jezelf steeds opnieuw uitvinden.

Kenmerk 1: Business know-how en persoonlijke ontwikkeling

Voor ons vormt business know-how samen met persoonlijke ontwikkeling het 1e kenmerk van wat wij krachtig leiderschap noemen. Dit was al onze filosofie bij het ontstaan vanuit de Universiteit Twente in 1988. De technisch opgeleide UT-ers groeiden vaak door naar managementposities op basis van hun inhoudelijke kennis. Maar op dat moment ontbrak het hen vaak nog aan bedrijfskundige kennis en leiderschapsvaardigheden.

Met opleidingen die bedrijfskundige verdieping en leiderschapsontwikkeling met elkaar combineren, brengen wij daar verandering in. Al ruim 30 jaar. En we zijn er nog steeds van overtuigd dat het één niet zonder het ander kan. Bedrijven redden het niet alleen met zakelijke kennis, maar ook niet puur op het karakter van de baas. Met echt sterk leiderschap breng je je organisatie én je mensen verder.

Kenmerk 2: Jezelf goed leren kennen

Je kunt pas leidinggeven geven aan een ander als je leiding kunt geven aan jezelf. Jezelf goed leren kennen is daarom het 2e kenmerk. Wat is het effect van jouw leiderschap op iemand anders? Om een goede leider te zijn moet je je eigen leiderschap ontwikkelen, weten waar je goed (en minder goed) in bent, wat je nodig hebt in welke situatie en met wie, en er dan ook echt naar handelen. Welke functie je ook hebt. Vaak zijn het juist de mensen met een informele leiderschapsrol die invloed hebben, collega’s meekrijgen en veranderingen in gang zetten.

“Krachtig leiderschap is je leiderschap blijven ontwikkelen, en er dan ook echt naar handelen.”

Kenmerk 3: Er ook echt naar handelen

Het 3e kenmerk is er ook echt naar handelen. Je moet de sprong in het diepe wagen. Uit theorie kun je alles halen, maar je leert écht door het in de praktijk te brengen, je kennis toe te passen en te zien wat er wel en niet werkt. Pas op de werkvloer kom je in steeds veranderende situaties terecht en word je geconfronteerd met de realiteit van onzekerheid, spanningen en moeilijke beslissingen. Het effect van jouw leiderschap zie je terug in de reacties van je mensen en de resultaten van je organisatie.

Kenmerk 4: Lef hebben

Lef hebben is kenmerk 4. Je moet je eigen koers bepalen, actief keuzes maken en opkomen voor je mensen. Dat betekent verantwoordelijkheid nemen – voor jezelf, je bedrijf, maar zeker ook voor de maatschappij. Want leiding geven is méér dan zorgen voor een goed bedrijfsresultaat. Het is investeren in een gezond werkklimaat, een leefbare omgeving én een duurzame toekomst. Zodat jij, je medewerkers en je bedrijf kunnen blijven groeien.

Kenmerk 5: Jezelf steeds opnieuw uitvinden

Het 5e kenmerk is tenslotte jezelf als leider steeds opnieuw uitvinden. Ontwikkelen, ervaren, reflecteren en dan weer verbeteren. Uitgeleerd ben je nooit. Dat geldt ook voor ons. We werken er hard aan om onze programma’s scherp en actueel te houden. Waarbij we altijd kunnen vertrouwen op deze vijf kenmerken als basis. Business know-how combineren met persoonlijke ontwikkeling. Jezelf goed kennen. Aan de slag gaan. Lef hebben. En altijd blijven leren. Samen vormen ze hét recept voor krachtig leiderschap.

Maak kennis met onze opleidingen

Als inhoudelijke professional die wil groeien, loop je soms tegen de grenzen aan van je vakkennis en intuïtie. TSM begeleidt al 30 jaar professionals naar bedrijfskundige verdieping en persoonlijke groei. Toegesneden op jouw ambities: Executive MBA-programma, de Leergang Bedrijfskunde en de Basisopleiding Bedrijfskunde.

Op de hoogte gehouden worden?

Elk kwartaal sturen we nieuw gepubliceerde kennisartikelen en houden we je op de hoogte van (gratis) inspiratiesessies en relevante informatie over onze academische opleidingen.