De essentie van duurzaamheid

De essentie van duurzaamheid

Als expert op het gebied van duurzaamheid geef ik zeer regelmatig trainingen over het onderwerp duurzaamheid. Vaak binnen grote bedrijven. Het publiek, meestal theoretisch opgeleid, is professional en kent het reilen en zeilen binnen het bedrijfsleven en de economie. Ik word meestal gevraagd om een toelichting te geven over de essentie van het containerbegrip duurzaamheid. Wat is het eigenlijk precies? En wat betekent het voor ons bedrijf? Wat kunnen (of moeten?) wij er mee binnen onze organisatie?

Hoewel voor elke sector andere aspecten van belang zijn, is de essentie van duurzaamheid voor iedere organisatie hetzelfde. Het gaat om het optimaliseren van financiële waarden én niet-financiële waarden. De crux zit hem in het woord ‘én’. Het optimaliseren van deze beide waarden kan niet zonder de juiste mind-set. Een mind-set van ‘én-én’. Oftewel: een mind-set waarin winst en duurzaamheid samen kunnen gaan. Het gaat erom of je de overtuiging hebt dat een organisatie die een positieve bijdrage levert aan de maatschappij ook prima (heel) veel geld mag verdienen.

Duurzaam geld verdienen
Om het concreet te maken: hoe sta jij ertegenover als de eigenaren van ‘Brownies & Downies’ (een koffieconcept waar o.a. mensen met het down-syndroom werken) bakken met geld verdienen? En als de oprichters van Koeckebackers of Buurtzorg in de Quote500 staan? Ben jij daar oké mee?

Het geldt overigens ook andersom. Bedrijven die (heel) veel geld verdienen moeten ook een positieve bijdrage leveren aan de samenleving. En bij voorkeur zonder (parallelle) activiteiten die schade berokkenen aan de maatschappij. Bedrijven zoals Tony’s Chocolonely laten al zien dat het kan. Met haar huidige marktaandeel is Tony’s geen niche-speler meer, maar een serieuze speler in de chocolademarkt met een duidelijk maatschappelijk doel voor ogen: 100% slaafvrije chocolade. Een goed en inspirerend voorbeeld, maar helaas nog een uitzondering. We zitten nog te veel vast in oude denkpatronen over economische groeimodellen die vrijwel alleen maar gericht zijn op winstmaximalisatie en korte termijn denken.

De rol van de consument
Bedrijven moeten dus aan de slag. Maar zijn het alleen bedrijven die iets kunnen, of beter gezegd: moeten doen? Nee, natuurlijk niet. Wij als consument kunnen de transitie versnellen. Bijvoorbeeld door producten te kopen of van diensten gebruik te maken van bedrijven met de juiste mind-set. De bedrijven die niet alleen gaan voor kortetermijnwinsten maar zich dagelijks inzetten om de positieve effecten van hun businessmodel te vergroten en de negatieve te reduceren.

Dus koop koekjes van de Bakkerswerkplaats, telefoons bij Fairphone, schriften bij Correctbook, energie bij Vandebron, sieraden bij A Beautiful Story, een stoere tas bij KEES, drink water uit een Dopper, doe boodschappen bij Marqt, bestel een taxi bij Mama Taxi, eet soep van KromKommer of lease een spijkerbroek bij Mud Jeans. Door dat te doen, steun je de groei van dit soort bedrijven en kunnen ze jou als consument ook nog eens een goed gevoel geven.

Over Carolien Gadella – van Wersch
Carolien Gadella – van Wersch begeleidt sinds dit najaar de netgroepen in de tweede fase van de Executive MBA bij het project Duurzame Innovatie. In 2015 rondde zij zelf de Executive MBA van TSM Business School af. Carolien heeft bijna twintig jaar ervaring met duurzaamheid. Haar missie: het moet gewoon worden dat winstgevend ondernemen samen gaat met een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij. Vanuit haar bedrijf Double Purpose adviseert en inspireert Carolien organisaties op het gebied van duurzaamheid.

 

Bel mij terug