“Mensen zien groeien en organisaties verder helpen is heel dankbaar werk” – Interview met directeur Janneke Deterink

Sinds 1 september 2025 is Janneke Deterink de nieuwe directeur van TSM Business School. Voor velen binnen en buiten de organisatie is ze geen onbekende: al sinds 2009 is ze in verschillende rollen aan onze organisatie verbonden. In dit artikel deelt ze haar persoonlijke drijfveren, de weg naar het directeurschap en haar visie op de toekomst van TSM.

 

Gepubliceerd: 1 november 2025

Van programmamanager tot directeur

“Toen ik in 2009 bij TSM begon, kreeg ik als programmamanager de leergang bedrijfskunde onder mijn hoede”, begint Janneke. “Na een paar jaar heb ik de overstap gemaakt naar incompany, waar ik in nauwe samenwerking met klanten en docenten maatwerkprogramma’s ontwikkelde. Daarbij ging het vaak om trajecten rond een nieuwe bedrijfsstrategie of organisatieontwikkeling: wat vraagt dat van medewerkers en welke stappen moeten zij zetten? Op een gegeven moment begon het weer te kriebelen. Begin 2024 maakte ik daarom de overstap naar open opleidingen, waar ik als programmadirecteur verantwoordelijk werd voor de inhoud van al onze deeltijdopleidingen. Sinds 1 september ben ik directeur van heel TSM. Ik heb de hele organisatie gezien – een stevige basis om op voort te bouwen.”

De drijfveer: mensen zien groeien

Wat Janneke al die jaren heeft gemotiveerd, is helder. “We mogen mensen ontwikkelen en hen helpen om echt verder te komen. Dat is ontzettend dankbaar werk. Je ziet bij deelnemers stappen die soms zelfs groter zijn dan ze zelf hadden verwacht. Ook voor organisaties heeft dat enorme waarde. Dat ik daar een bijdrage aan mag leveren, geeft me veel energie.” Janneke gelooft verder in waar TSM voor staat: dat bedrijfskunde en leiderschapsontwikkeling hand in hand gaan. “En het mooie is: onze deelnemers zijn altijd intrinsiek gemotiveerd. Ze steken veel tijd in hun studie, naast werk en gezin, en gaan er volledig voor. Dat maakt dat ze veel bereiken tijdens de opleiding. Voor zowel ons als de docenten is dat heel prettig werken.”

“In mijn begintijd bij TSM volgde ik zelf ook onze Executive MBA. Het belangrijkste wat ik daar geleerd heb, is om vanuit meerdere perspectieven naar een situatie te kijken en zonder oordeel te luisteren. Dat neem ik nog steeds mee in mijn werk.”

Nadenken over morgen

De wereld verandert snel en dat vraagt iets van het onderwijs. “We moeten onze programma’s continu passend houden bij de vraag in de markt”, vertelt Janneke. “Niet alleen moet onze kennis up-to-date zijn, we willen ook voorop blijven lopen in hoe we die kennis overbrengen. Zo is het ontwikkelen van toekomstscenario’s tegenwoordig een vast onderdeel in de Executive MBA. En natuurlijk denken we als TSM ook na over onze eigen scenario’s voor de toekomst. Weer meer verbinding maken met organisaties uit de regio, maar ook met onze alumni, zie ik als een belangrijke ambitie.”

“Ik zie ons als een business school op sneakers: inhoudelijk sterk en professioneel, maar ook praktisch en menselijk”

Inhoudelijk sterk, de praktijk centraal

Ook wil Janneke graag het aanbod van TSM verder uitbreiden. “Natuurlijk blijven bedrijfskunde en leiderschap altijd onze speerpunten. Maar door meer programma’s aan te bieden, kunnen klanten voor nog meer ontwikkelvraagstukken bij ons terecht. Een concreet plan is er nog niet: de komende tijd gaan we onderzoeken waar in de markt behoefte aan is.” Wat TSM blijft onderscheiden: de combinatie van actuele kennis vanuit de wetenschap met de praktijk van deelnemers. Daarin schuilt volgens Janneke de eigen stijl van TSM. Ze glimlacht: “Ik zie ons als een business school op sneakers: we zijn inhoudelijk heel sterk, maar zonder dat het té wetenschappelijk wordt. De praktijk staat centraal.”

“Je moet niet alleen over leiderschap praten, je moet het ook dóen. Oefenen, reflecteren en kijken wat het betekent voor jezelf én voor anderen. Daar willen we het verschil maken.”

“Samen maak je het verschil”

Ondanks haar nieuwe rol als directeur blijft Janneke nauw betrokken bij de Executive MBA-groepen. “Ik hoop dat deelnemers, maar ook docenten en collega’s mij als toegankelijk ervaren: dat ze weten dat de deur openstaat om ideeën delen of om te sparren. Samenwerking vind ik belangrijk. Ja, als directeur moet ik soms keuzes maken. Maar die maak ik, waar mogelijk, graag samen.”

Op de hoogte gehouden worden?

Elk kwartaal sturen we nieuw gepubliceerde kennisartikelen en houden we je op de hoogte van (gratis) inspiratiesessies en relevante informatie over onze academische opleidingen.