‘Je kunt niet succesvol zijn in je eentje’. Hoe is het nu met… alumnus Pascal Piepers
Pascal Piepers werkt bij The Greenery, waar hij als directeur Retail verantwoordelijk is voor de retail activiteiten in Europa. Daarnaast stuurt hij drie dochterbedrijven van The Greenery aan en houdt hij zich bezig met de strategie en digitalisering van de totale organisatie. Pascal heeft in 2010 de Executive MBA afgerond. Wij spraken hem over zijn ervaringen en carrièrestappen.
Waarom heb je een Executive MBA gedaan?
Ik had een duidelijke route voor ogen richting de toekomst. Ik wilde graag de stap maken naar senior management met de bijbehorende eindverantwoordelijkheid. Op het moment dat ik op zoek ging naar een opleiding, had ik al wel managementervaring. Ik was echter op zoek naar meer inzichten op een stevig niveau en ik wilde mijzelf op leiderschapsgebied verder ontwikkelen. Een MBA opleiding combineert deze twee onderdelen met elkaar. Ik heb meerdere instituten met elkaar vergeleken. Uiteindelijk sloot TSM op dat moment het beste aan bij mijn behoefte. De hands on mentaliteit paste bij mij, het is een gerenommeerd instituut en ze stonden goed in de rankings.
Welke drie woorden komen er bij je op als terugdenkt aan de MBA?
Samen/team, intensief en waardevol.
Dat samen kwam vooral door de sterke groepscomponent die de opleiding in zich had. We hadden als totale groep, maar ook als netgroep een sterke band met elkaar. Tijdens die periode is het zaadje geplant voor een aantal hele mooie vriendschappen die er nu nog steeds zijn.
Wat is het belangrijkste wat je hebt geleerd tijdens de MBA?
Zowel op inhoudelijk als op persoonlijk vlak heb ik veel geleerd. Hoewel het soms confronterend was, heb ik mijzelf goed leren kennen. Ik weet beter wie ik ben, wat mijn talenten zijn, maar ook hoe ik verschillende leiderschaps- en communicatiestijlen kan toepassen. Door mijn talenten in die periode goed water te geven, heb ik ze kunnen laten groeien. Tijdens de MBA heb ik geleerd om zonder oordeel te luisteren naar de inzichten en ideeën van anderen en deze mee te nemen in mijn eigen denkraam. Dit is een belangrijk fundament voor mijn handelen.
Inhoudelijk heb ik veel gehad aan mijn afstudeeronderzoek. Binnen dit onderzoek kon ik een praktijksituatie waar ik binnen mijn werk al mee bezig was, vanuit academische perspectief bekijken. Het onderzoek heeft echt geholpen om de verandering goed door te voeren. Door academisch te kijken leerde ik om dingen eerst helder te krijgen voor ik tot actie overging.
Daarnaast heeft de MBA mij de bevestiging gegeven, dat als je de lat hoog legt en je er volledig voor gaat, je het eindresultaat ook kunt halen. Dit heeft mij veel vertrouwen gegeven in mijn rekbaarheid als mens en manager.
Wat heeft je verrast tijdens het volgen van de MBA?
Na mijn HBO opleiding ben ik altijd binnen de retail werkzaam geweest. Tijdens de MBA-opleiding stroomden er ook cursisten uit de leergangen bouw en zorg in onze groep. Dit zorgde voor een interessante dynamiek waardoor de materie altijd vanuit verschillende denkramen werd benaderd. Dat heeft geleid tot waardevolle inzichten.
Waar werk je en wat doe je in je huidige functie? En waar zit voor jou de uitdaging?
Ik werk als directeur Retail bij The Greenery. The Greenery is actief in de groente en fruit teelt en verkoop, heeft een omzet van ongeveer 1 miljard euro, 1500 mensen in dienst en is actief in 57 landen. In mijn rol ben ik verantwoordelijk voor alle retail activiteiten in Europa. Hierbij gaat het om o.a. accountmanagement, sales activiteiten en marketing- & communicatie. Daarnaast draag ik de verantwoordelijkheid voor drie dochterbedrijven van The Greenery en houd ik mij bezig met strategieontwikkeling en digitalisering. Een veelzijdige en uitdagende functie, die te combineren is omdat ik goede mensen om mij heen heb verzameld. Mijn grootste uitdaging zit in de snelheid waarmee de ontwikkelingen binnen de retail gaan. Ontwikkelingen op het gebied van online en digitalisering volgen elkaar in snel tempo op. Daarnaast is het voor nieuwe partijen steeds makkelijker om toe te treden. Dit alles vraagt om een andere benadering dan de traditionele aanpak. We moeten goed voorbereid zijn op de toekomst. The Greenery heeft een groeistrategie en daar schakelen we op. We willen de markt voor blijven. Hiervoor hebben we een eigen visie ontwikkeld en zorgen we ervoor dat we de juiste mensen aantrekken. Door onze visie samen met collega’s en met de markt te ontwikkelen hebben we draagvlak gecreëerd. We nemen mensen mee in ons verhaal en geven hen een podium. Hierdoor merken we dat de organisatiedoelstellingen bij iedereen bekend zijn en ook daadwerkelijk leven.
Hoe heeft jouw carrière zich de afgelopen jaren ontwikkeld?
In de maand dat ik mijn diploma in ontvangst nam, kreeg ik bij mijn toenmalige werkgever de baan aangeboden die ik graag wilde hebben. Ik maakte hiermee de stap van middle management naar senior management. Drie jaar later ben ik gevraagd om directeur te worden van een dochterbedrijf van The Greenery. Begin vorig jaar kreeg ik mijn huidige baan aangeboden. Richting de toekomst vind ik het vooral belangrijk om met The Greenery succesvol te zijn. Ik haal ontzettend veel plezier en voldoening uit het samen met mensen resultaten neerzetten.
Hoe maak je zelf ‘de verandering’?
Verandering begint bij het hebben van een visie. Die ontwikkel je naar mijn idee niet alleen. Je legt je oor te luisteren bij de verschillende stakeholders, waardoor je een goed beeld kunt vormen. Het vervolgens samen ontwikkelen van de strategie is heel belangrijk. Je moet het immers samen doen. Je kunt niet succesvol zijn in je eentje. Hierbij is het in de kracht zetten van mensen heel belangrijk.
Pascal Piepers in het kort
Jaar van afstuderen: 2010
Huidige functie: Directeur Retail The Greenery
Wat is je passie: sport (fitness, hardlopen, mountainbiken), in het werk met een team samen presteren.
Favoriete muziek: Ik heb een hele brede smaak van Armin van Buren tot The Stones
Favoriete boek: 7 eigenschappen van effectief leiderschap, Stephen Covey
Jouw motto: Make it happen!
Inspiratie: Ik haal veel inspiratie uit het praten met bevlogen ondernemers die buiten de gebaande paden tot een succesvolle onderneming komen.
Gepubliceerd: 1 september 2017