Je bent in feite een ‘one trick pony’

Stefan Snijders is alumnus van TSM en heeft in 2014 zijn Executive MBA afgerond. Recentelijk heeft hij de stap gemaakt naar Actuant, het moederbedrijf van Power Packer, waar hij voorheen werkzaam was. In de rol van Strategic Sourcing director ziet hij grote uitdaging zijn collega’s binnen en buiten de organisatie het inzicht mee te geven, dat innovatie en samenwerking de motor is tot groei en kostenbesparing.

Waarom heb je een Executive MBA gedaan?
Ik was op zoek naar meer uitdaging binnen mijn werk. Ik merkte in mijn dagelijks handelen als ‘strategisch inkoper’ dat het werk me gemakkelijk afging door mijn van nature aanwezige ondernemende houding. Het ontbrak me echter wel aan de vakoverstijgende kennis om door te groeien. Verder miste ik een academische grondhouding en een basis in leiderschap. Nadat ik verschillende business schools bezocht had, was mijn keus op TSM gevallen vanwege de nadruk op leiderschap en ondernemerschap.

Welke drie woorden komen er bij je op als terugdenkt aan de MBA?
Nieuwsgierigheid; academische vorming die verdergaat dan een onderzoek maar die onderdeel van jezelf wordt in de zin van nieuwsgierigheid op een juiste manier benutten, door te observeren, de juiste vragen te stellen en onbevooroordeeld in zaken te staan. En gaat dat dan toch mis, dan ben je in staat jezelf daar in ieder geval op te reflecteren en het eigen gedrag bij te sturen.

Groei; op bedrijfskundig en academisch vlak maar nog belangrijker is denk ik de groei die je doormaakt op het gebied van leiderschap. Deze zachte component is wat lastiger te kwantificeren, echter het uiteindelijke resultaat is veel groter.

Doelgerichtheid; in de meeste vergaderingen waar ik aan deelneem stel ik als eerste de vraag waarom zitten we hier wat we willen bereiken? Dit hoeft niet altijd heel concreet te zijn. Ik zit regelmatig in strategie- of ideation sessies maar ook daar weten we waar we naar op zoek zijn. Dit is niet persé iets wat je bewust aangeleerd wordt binnen de opleiding, maar wanneer je 50+ uur per week werkt en daarnaast enkele jaren een academische executive MBA doorloopt, concentreer je, je vanzelf op zaken die er echt toe doen.

Wat is het belangrijkste wat je hebt geleerd tijdens de MBA?

Jezelf realiseren dat je onbewust onbekwaam bent, waarmee je in één klap bewust onbekwaam wordt. Je bent in feite een ‘one trick pony’ die een kunstje doet dat vaak werkt. Op het moment dat je, jezelf dit realiseert is dat even slecht voor het valse ego. Alles wat je daarna leert is een fundament voor echt zelfvertrouwen.

Hoe heb je je in de loop der jaren ontwikkeld?

Ik denk met name dat ik mijn omgeving bij Power-Packer nodig heb gehad voor een stuk zelfvertrouwen en inzicht om tot bloei te komen. Power-Packer werkt binnen een internationale B2B omgeving waar het er soms hard aan toe gaat. Power-Packer heeft haar roots in de automotive markt en dat is een concurrerende en niet vergevingsgezinde omgeving; het draait er niet om de mooie verhalen maar om resultaten. Kwaliteit is een gegeven, de levertijden zijn cruciaal en door de grote volumes gaat het vaak om de laatste cent. En kun je je niet aanpassen aan deze voorwaarden dan kan je inpakken. Toch weet Power-Packer binnen dit soms wat ‘harsh environment’ een omgeving te creëren waar je ‘part of the family’ bent en waar ook een afwijkende mening verwelkomt wordt.

Waar werk je en wat doe je in je huidige functie?
Ik werk bij Actuant, een aan de New York Stock Exchange genoteerd bedrijf met een omzet van USD 1,4 miljard en met 5500 werknemers in dienst (www.actuant.com). Ik heb zeer recentelijk de stap mogen maken naar Power-Packer’s moederbedrijf Actuant als Strategic Sourcing Director voor het Engineered Solutions Segment EMEA. Een hele mond vol maar waar het in feite op neerkomt is dat ik verantwoordelijk ben voor alle ‘direct goods’ gerelateerde zaken binnen de bedrijven die onder het Engineered Solutions Segment zijn ingedeeld in de EMEA regio (Europe, Middle East and Africa). Dit zijn Power-Packer, Weasler Engineering, Maximatech, Yvel en Cross Control. De strategisch inkoopteams van Power-Packer in Oldenzaal en Akhisar, Turkije stuur ik zelf aan. De inkoopmanagers van de overige bedrijven rapporteren direct, of in een enkel geval indirect, aan mij. We hebben binnen het segment productielocaties in Zweden, Spanje, Hongarije, Frankrijk en twee locaties in Nederland. Tevens verlenen we als Center of Excellence ondersteuning aan de productie locaties in: Brazilië, China, Mexico en India.

En waar zit voor jou de uitdaging?
De grootste uitdaging voor mij is een juiste koers te varen wanneer het gaat over kosten en innovatie. De verwachting van een inkooporganisatie is veelal dat ze significante kostenbesparingen brengen. Je zult ook aan die verwachting moeten voldoen als cost manager, maar veelal is de ‘hoe’ vraag ook al bewust of onbewust ingevuld door beeldvorming over ‘de inkoper’. Ik heb besloten me niet door deze beeldvorming te laten leiden. Het (domweg) uitknijpen van steeds machtiger wordende, kennisrijke toeleveranciers is eindig en geeft de organisatie geen concurrentievoordeel. Men zal ook de supply base steeds meer vanuit netwerkdenken moeten benaderen. Veel (steeds meer) van de innovatie komt uit de supply base en met name het begintraject valt veel waarde te creëren en geld te besparen zonder margeverlies binnen de keten.

Hoe maak je zelf ‘de verandering’?
Wanneer je het maximale uit de Supply Chain wil halen zal je verder moeten gaan dan alleen een ‘serve the factory’ filosofie erop na te houden waarbij QDC (Quality, Delivery & Price) centraal staan. We hadden als team een integrale aanpak voor ogen waarbij we de supply chain zouden gaan gebruiken als competitive advantage en niet langer als verlengstuk van onze productie. Kortom we wilden als inkoopafdeling een businesspartner worden, leveranciers aanzetten tot innovatie en samen innovatietrajecten aangaan. Dit vraagt om een andere aanpak. Een belangrijke rol als ‘veranderaar’ binnen mijn context is mensen binnen en buiten de organisatie het inzicht geven dat innovatie en samenwerking de motor is tot groei en tegelijk ook tot kostenbesparingen.

Toen ik in mijn vorige rol begon als inkoopdirecteur bij Power-Packer ben ik begonnen om mensen te selecteren op soft skills. Ik wilde niet langer ‘inkopers’ maar ‘relatiemanagers’. We zien onszelf steeds minder als de stoere onderhandelaars die transactionele deals maken, maar meer als coördinatoren om vanuit de dialoog tot bestendige, slimme oplossingen te komen. We hebben op dit moment een zeer actieve bijdrage in de technology roadmaps en brengen partners vaak al vanaf ‘the fuzzy front end’ aan tafel bij onze engineering teams.

Op de vraag of deze zachte, meer multifunctionele aanpak ook bottom line wat in de schaal brengt is het antwoord; JA, onze jaarlijkse kostenbesparingen zijn na het eerste aanloopjaar verdrievoudigd door met leveranciers, engineers en andere stakeholders samen te kijken naar innovatie, kortere time-to-market en kostenbesparingen, waar we als netwerk gezamenlijk van meeprofiteren. We zijn best trots op dit bestendige resultaat die deze gezamenlijk gekozen alternatieve koers ons heeft gebracht. Leveranciers snappen dat ze met ons in een netwerk concurreren en niet langer ieder voor zich.

Welke doelen stel je jezelf op dit moment? En wat heb je nodig om daar te komen?
Op dit moment heb ik me als doel gesteld om de mensen, in het nieuwe team waar ik leiding aan geef, goed te leren kennen. Dit betekent dat ik de komende maanden veel in het vliegtuig zal zitten. Ik geef de voorkeur aan face-to-face gesprekken omdat ik mensen ‘echt’ wil leren kennen. Ik ga daarna met het team zitten om in kaart te brengen welke strategische doelen de verschillende bedrijven hebben en hoe we daar vanuit de Supply Chain aan bij kunnen dragen. Ik geloof niet in een ‘one size fits all’ benadering. Ieder bedrijf heeft specifieke doelen die door vele factoren beïnvloed worden. Als je serieus genomen wil worden als business partner moet je je aan kunnen passen aan het volwassenheidsniveau van de organisatie en hen helpen met het behalen van de doelen. Inkoop kan een belangrijke bijdrage leveren aan de business maar is an sich natuurlijk geen business, dat willen we nog wel eens vergeten als inkopers.

Ik ben wellicht nog wat jong (38), maar naar mijzelf kijkende voor de langer termijn zou ik graag richting een functie van CPO (Chief Procurement Officer) of CTO (Chief Technology Officer) groeien. Of een combinatie van die twee rollen want daar zal het bij de vooruitstrevende grotere bedrijven naar toe gaan verwacht ik. Beide functies kennen we niet binnen Actuant gezien de regionale segment structuur, maar wie weet wat de toekomst brengt. Ook een expat-assignment sluit ik niet uit.

Wat betekent duurzame innovatie voor jou?
In de ‘wereld van relaties’ waar wij ons als strategisch inkopers in begeven gaat duurzaamheid heel sterk over het bestendig maken van relaties. Dan komt het veelal neer op vertrouwen, maar enkele andere factoren zijn bijvoorbeeld het bewust zijn van de eigen attractiviteit als onderneming, risk & reward sharing, maar ook de mate waarin het senior management betrokken is bij deze relaties.

Vanuit mijn perspectief als ‘leider’ vind ik persoonlijke ontwikkeling een absoluut kernwoord als het gaat over duurzaamheid. Wanneer ik mensen zie die zich doorontwikkelen en door het behalen van bestendige resultaten trots en zelfvertrouwen opbouwen vind ik dat één van de meest bevredigende elementen van mijn job. Met name duurzame resultaten blijven een uitvloeisel van de juiste keuzes maken en in mensen investeren.

Stefan in het kort
Wat was het jaar van afstuderen: 2014
Wat is je huidige functie: Strategic Sourcing Director bij Engineered Solutions EMEA
Wat is je passie: Mensen, natuur, steden, reizen, snelle motoren (en de combinatie J)
Favoriete muziek : Editors, Yann Tiersen, Coldplay, Rammstein, Ismael Lö
Favoriet (boek)en : Lonely Planet, De schaduw van de wind, The World is flat
Jouw motto : “Don’t ask for approval, ask for forgiveness”
Inspiratie(bron) : Eliyahu Goldrath, Stephen R. Covey, Daniel Goleman, Echart Tolle, Ricardo Semler, Seth Godin, Leen Zevenbergen, Alexander Ostenwalder, Saras Sarasvathy, Genrich Altshuller, Steve Blank, Gerco Rietveld, Robert M. Monczka

Gepubliceerd: 6 juli 2016

Op de hoogte gehouden worden?

Elke maand sturen we nieuw gepubliceerde kennisartikelen en houden we je op de hoogte van (gratis) inspiratiesessies en relevante informatie over onze academische opleidingen.