Innovatiemanagement in de praktijk: impact door de TIP-methode

Dirk Bekke, oprichter van Bekke & Co, heeft vanuit zijn rol als voormalig Executive MBA-student aan TSM Business School en innovatiemanager unieke inzichten verworven in innovatiemanagement en ondernemerschap. Samen met Alfons Wegdam en Tom Tijink zijn ze sinds enkele jaren bezig de Technologie Innovatie Proces (TIP) methode te ontwikkelen. Met deze methode kunnen organisaties gestructureerd en met minder risico’s productinnovaties realiseren.

Gepubliceerd: 7 juli 2023

Een sprong naar ondernemerschap

Bekke’s EMBA-ervaring heeft een grote impact gehad op zijn carrière en ondernemerschap. Als lector van de Saxion onderzoeksgroep Mechatronica wilde hij leren hoe hij effectief leiding kon geven, en de EMBA bood hem de perfecte mogelijkheid om zijn vaardigheden te ontwikkelen. “Toen ik in 2016 de lector werd van de Saxion onderzoeksgroep Mechatronica wilde ik leren hoe ik leiding moest geven en de EMBA was daar uitermate geschikt voor.”

De EMBA stelde Dirk in staat om zijn zelfvertrouwen te versterken en zijn waarde als innovator en bedrijfsontwikkelaar te erkennen, wat resulteerde in de oprichting van zijn eigen bedrijf, Bekke & Co. “De combinatie van inhoudelijke vakken in combinatie met de persoonlijke ontwikkeling vond ik heel krachtig. “

De TIP-methode: Een antwoord op Innovatie-uitdagingen

Alfons Wegdam en Tom Tijink waren vanuit de praktijk en wetenschappelijke inzichten gestart met ontwerpend onderzoek naar een nieuwe innovatie realisatie methode en recentelijk complementeerde Dirk Bekke het team: “In al mijn werk stond productinnovatie en het opzetten en aansturen van productinnovatie teams centraal. Aan de vergadertafel komen dan verschillende type mensen en uiteenlopende afdelingen bijeen die elkaars ‘taal’ niet spreken. Elke afdeling heeft zijn eigen, unieke, problemen en drukt zich letterlijk uit in andere talen, cijfers en vormen. Dus hoe weet je nu in welk domein de belangrijkste kritische aanname zit en hoe maak je dan samen een besluit? Of gaat ieder toch voor zijn eigen ‘vechten’ en is het andere niet ‘mijn probleem’? Vanuit die observatie is de TIP-methode tot stand gekomen.”

Effectief innoveren met de TIP-methode

“De TIP-methode is een gestructureerde productinnovatie methode om de risico’s te identificeren en te managen en het (maatschappelijk) verdienvermogen te optimaliseren. De methode verbindt de ‘taal’ vanuit de verschillende domeinen binnen een organisatie aan elkaar door het gebruik van gereedheidsniveau’s per domein, in grote bedrijven vaak per afdeling. Daarbij worden kritische aannames bijgehouden en gestructureerd weggewerkt. Per aanname wordt gekeken of het de moeite waard is om deze te onderzoeken of dat we deze voor waar kunnen aannemen. Hierdoor krijgt de innovatiemanager houvast, omdat (product-)innovatie geen lineair maar herhalend proces is.”

Door de inzet van de TIP-methode hebben organisaties, met name het MKB, meer invloed op het effectief inzetten van hun middelen ervaart Dirk. “Door bewuste keuzes te maken en de focus te leggen op innovatie in plaats van alleen productontwikkeling, kunnen teams en bedrijfsleiders de regie over innovatie verbeteren en effectiever gebruikmaken van beperkte middelen, zoals tijd of geld.”

Meer weten over Innovatiemanagement in de praktijk?

Om gestructureerd innoveren als methode beschikbaar te maken, heeft Dirk Bekke in samenwerking met TSM Business School en de stichting Innovatie Gilde, de masterclass Innovatiemanagement opgezet. Deze masterclass is bedoeld om de TIP-methode en de praktische toepassing ervan te delen met professionals. De masterclass op 6 oktober neemt deelnemers mee in de wereld van innovatiemanagement en biedt waardevolle inzichten in het effectief benutten van middelen en het verbeteren van innovatiemanagement. Wil je meer weten over de masterclass Innovatiemanagement? Download dan de brochure.

Op de hoogte gehouden worden?

Elk kwartaal sturen we nieuw gepubliceerde kennisartikelen en houden we je op de hoogte van (gratis) inspiratiesessies en relevante informatie over onze academische opleidingen.