‘Ik kan mijn innovatie nu écht toepassen en de wereld mooier maken’ – Alumna Joyce Bosman over de MBA Innovataion & Leadership
Alumna Joyce Bosman werkt als projectleider bij WIJ Groningen, waar ze inwoners van de gemeente ondersteunt om grip te krijgen op hun leven. Bijvoorbeeld wanneer overlast eindigt in een burenruzie. Allerlei maatschappelijke kosten worden gemaakt: politie aan de deur, buurtbemiddeling wordt ingezet. Het blijkt niet altijd te helpen. ‘Wanneer je aan bewoners vraagt wat zíj willen, ontstaat het juiste gesprek’, vertelt Joyce. Het antwoord was: isolatie. Want de huilbaby van de ene buur hield de andere buur wakker. Simpele oplossing, toch? Integendeel. In de praktijk zijn systemen namelijk te robuust om voorbereid te zijn op alternatieve oplossingen. Joyce gebruikte daarom de MBA Innovation & Leadership om een procesinnovatie te introduceren met een hoge dosis menselijke maat.
Hoewel we aan de meeste processen, procedures en beleid een groot comfort ontlenen, kunnen ze ons soms ook in de weg gaan zitten. Ons leven wordt bijvoorbeeld makkelijker gemaakt door systemische betalingen van ons salaris, het aanvragen van een nieuw rijbewijs, of het retourneren van producten. Maar zodra een situatie afwijkt van wat het systeem kent, komen de kwetsbaarheden bloot te liggen en loop je op tegen een muur van regels die je niet verder helpen. ‘Je kunt je hierbij neerleggen en constant tegen procedures aanschoppen, óf binnen die wanorde de systemen verbeteren’, zegt Joyce. Haar keuze viel op dat laatste en leidde ertoe dat ze haar procesinnovatie Flow lanceerde tijdens de MBA.
Gepubliceerd: 21 juni 2023
De kracht van de menselijke maat
Het Flow-model spoort bottlenecks op door maatwerk in te zetten en interdisciplinair werken te stimuleren. ‘We leren onze professionals om met een integrale blik een probleem aan te vliegen en zorgen ervoor dat ze de juiste connecties hebben. Soms kun je een probleem namelijk niet binnen je eigen vakgebied aanpakken, en heb je voor de oplossing ook een ander vakgebied nodig.’ Om terug te gaan naar het voorbeeld van de burenruzie: de buren aan isolatie helpen zou een efficiëntere oplossing zijn dan de standaard buurtbemiddeling. Wanneer je dat niet binnen je eigen specialisme voor elkaar kunt krijgen, wil je de mensen kunnen bereiken die daar wél invloed op hebben.
Dit is een continu leer- en veranderproces, waarbij procedures worden aangepast en zich vormen naar wat bewoners nodig hebben. ‘We ontwerpen zo een systeemwereld die ondersteuning biedt aan onze leefwereld. Maatwerk is dus een soort spiegel die de maatschappelijke behoefte laat zien.’ De gevolgen van maatwerk zijn blijvend, omdat andere inwoners niet verwikkeld raken in hetzelfde probleem. Het is dan immers al een keer eerder opgelost. ‘Met zo’n cyclus van leren, veranderen en integrale samenwerkingen creëer je een sociaal domein dat kan functioneren op onbekend terrein. Je maakt het antifragiel,’ legt Joyce uit.
Hoe een idee tot leven komt
Hoe heeft de MBA Joyce geholpen om haar idee uit te voeren? ‘Je begint met het bedenken van iets nieuws. Daar word je ook in ondersteund. Vervolgens doe je er intensief onderzoek naar. Is het wel zo uniek als je denkt? Dan ga je het idee ontwikkelen en concretiseren. Uiteindelijk ben je toe aan de uitwerking. Dat houdt in dat je nadenkt over wat er in de praktijk nodig is om het product, of in mijn geval proces, op de markt te brengen en je innovatie werkelijkheid te laten worden. Ik kreeg inzicht in hoe een organisatie van A tot Z is ingericht: HRM, cashflows, PDCA cyclussen, bedrijfsvoering, de governance.’
Meer weten?
Download vrijblijvend de brochure voor meer informatie over de MBA Innovatie en Leiderschap
Peloton aan intellectuelen
De impact van de opleiding ligt niet enkel op de inhoud, het sparren met groepsgenoten was minstens zo waardevol tijdens haar leerreis. ‘Ik had niet alleen een heel peloton aan intellectuele lectoren, maar ook deelnemers die mij hielpen om mijn idee scherper te maken. Er ontstond een iteratief proces, waarin ik leerde van de praktijk en die kennis weer meenam naar mijn mede-deelnemers. Zij waren mijn klankbord, waarmee ik spiegelde en sparde om beter te begrijpen wat de toegevoegde waarde van mijn venture was en hoe het goed tot zijn recht kon komen in de praktijk. De MBA was eigenlijk een soort snelkookpan in mijn leercyclus, wat mij zowel als persoon heeft geholpen als mijn organisatie.’
Theoretische onderbouwing van je onderbuikgevoel
Aan wie zou Joyce de MBA aanraden? ‘Aan mensen die graag een verschil willen maken en een meerwaarde willen creëren voor zichzelf en hun organisatie. En die zoeken naar een theoretische onderbouwing van hun onderbuikgevoel. Ik werkte eerst vanuit mijn ervaringen en gevoel. Op natuurlijke wijze deed ik al veel dingen goed. Maar de MBA heeft mij bedrijfskundige inzichten gebracht die me helpen goed te begrijpen waar het probleem zit, hoe de processen zijn ingericht, hoe je hierin samenwerkt, en hoe je alles integraal samenbrengt. Daardoor ben ik niet onzeker meer als ik het over de bedrijfskundige kant van mijn werk heb. Ik kan het immers onderbouwen.’
Goede afspraken en vaste studiemomenten
Toekomstige deelnemers wil Joyce het volgende meegeven: ‘Maak met je thuisfront goede afspraken over wanneer je studiedagen zijn. Vaste studiemomenten helpen je aan een goede balans in je werk- en privéleven. Ik was bijvoorbeeld binnen het gezin op dinsdagavonden en zondagen vrijgespeeld. Dan zat ik in mijn studiebubbel. Op den duur kon ik zelfs mijn MBA-taken onder werktijd doen. Die integratie met de werkvloer gaf mij ruimte om te doen wat nodig was voor mijn opleiding én mijn organisatie. Want: mijn innovatie ging ik nu echt toepassen. Zo zie je maar hoe theorie en praktijk je wereld mooier kunnen maken wanneer ze samenkomen.’