
“Ik wilde meer grip op beleid en cijfers” – Interview met alumnus Adriaan Dubbeldam
Wat doe je als je gevraagd wordt voor een directierol, terwijl jouw ervaring vooral ligt in de uitvoering – niet in de strategie? Adriaan Dubbeldam werkte al jaren in de agrarische sector en had zijn sporen verdiend als leidinggevende. Maar zijn nieuwe rol in de directie van DLV Advies vroeg om een ander soort leiderschap. Om zich hier goed op voor te bereiden, koos hij voor de Leergang Bedrijfskunde. In dit interview deelt hij wat de opleiding hem gebracht heeft.
Gepubliceerd: 26 mei 2025
Van de werkvloer naar de directietafel
De Enschedese Adriaan is getrouwd en heeft drie kinderen. Zijn hart ligt in de agrarische sector: “Ik heb papieren van zowel de middelbare als de hogere landbouwschool op zak, heb als bedrijfsverzorger gewerkt en heb daarna bij CAV Den Ham mijn eerste leidinggevende rol gekregen.” Vier jaar geleden begon Adriaan bij DLV Advies, een onafhankelijk adviesbureau voor ondernemers, bedrijven en instanties die actief zijn in de agrarische sector. “Toen mijn leidinggevende aangaf dat hij zijn directietaken wilde neerleggen, vroeg hij of het niets voor mij was. Het leek me een mooie uitdaging, maar ik wist ook: dit vraagt om een ander niveau van denken. Daarom wilde ik graag de Leergang Bedrijfskunde volgen.”
Leren van andere leiders
Adriaan kwam bij TSM terecht via een bevriende oud-deelnemer. “Wat me aansprak? Je leert met én van andere leidinggevenden uit verschillende sectoren. Dat geeft een ander gesprek dan met studenten die nog aan het begin van hun loopbaan staan.” Ook de module financieel management was voor Adriaan een reden om voor de leergang te kiezen. “Ik kom uit de praktijk en kwam eigenlijk nooit met cijfers in aanraking. In deze module heb ik de basis geleerd. Ik snap nu wat jaarcijfers en begrotingen betekenen, kan ze analyseren én kan er een mening over vormen.”
HRM-module als spiegel én schouderklop
Omdat hij zonder HR-achtergrond in de rol van directeur Personeel stapte, vond Adriaan ook de module HRM erg waardevol. “We behandelden alle belangrijke thema’s: van onboarding tot het optimaliseren van je gesprekscyclus en het vinden en binden van medewerkers.” Tijdens de module moesten deelnemers elkaars HR-organisatie beoordelen. “Toen ik aan andere deelnemers vertelde hoe wij dingen geregeld hebben, kreeg ik veel positieve reacties: ‘Dat hebben jullie goed voor elkaar zeg!’ Dat was een mooie bevestiging.”
Creatieve tools in de rugzak
De module innovatiemanagement liep anders dan Adriaan had verwacht. “Ik dacht dat we zouden leren hoe je innovatie aanjaagt in je organisatie, maar het ging vooral over hoe je innovatie vormgeeft.” Maar de creatieve werkvormen die tijdens de module aangereikt werden, gebruikt hij nog steeds. De denkhoeden van De Bono bijvoorbeeld. “Die gebruik ik regelmatig, bijvoorbeeld in sessies met klanten en sessies met de andere directieleden. Het helpt om mensen vanuit verschillende invalshoeken te laten nadenken. Dat zorgt voor een open, constructieve discussie.”
Waardering voor intervisie en praktijkervaring
Een belangrijk onderdeel van de opleiding was voor Adriaan de intervisiegroep. “Omdat je elkaars organisatie niet kent, levert het verrassende inzichten op. Leg je dingen voor aan collega’s uit je eigen bedrijf, dan loop je eerder over gebaande paden of krijg je antwoorden die je van tevoren al wist.” Ook de docenten maakten indruk. “Ze kennen de theorie, maar spreken ook zeker de taal van de praktijk. Zo deelde één van de docenten steeds voorbeelden van andere bedrijven. Dat triggert je om op een andere manier naar je eigen organisatie te kijken. Kan dit bij ons ook?”
Zelf sfeerproeven bij de Leergang Bedrijfskunde?
Volg een proefcollege
Ruimte voor onderbuikgevoel, maar nu mét onderbouwing
Wat Adriaan anders is gaan doen sinds de leergang, is de manier waarop hij beslissingen neemt. “In het bedrijfsleven wordt veel op onderbuikgevoel gestuurd. Dat is ook goed, want als je alles theoretisch benadert kom je nergens. Maar dankzij de leergang probeer ik nu wél vaker na te denken over de onderbouwing. Waarom willen we dit? Wat is het idee erachter? En wat willen we bereiken?”
Van praktijk naar proces: klaar voor de toekomst
Adriaans overstap van de uitvoering naar de directie was geen kleine stap. Maar dankzij de leergang voelt hij zich zekerder in zijn rol. “Dankzij de leergang heb ik een sterk fundament gelegd om mijn functie goed te kunnen vervullen. Ik ben nog steeds een praktijkmens, maar ik denk nu ook meer strategisch en procesmatig. Dat helpt me om beleid te maken dat past bij de mensen én bij de organisatie.”
Brochure Leergang Bedrijfskunde
Met de Leergang Bedrijfskunde van TSM Business School ontwikkel je je zowel op bedrijfskundig als persoonlijk vlak. Zo kun je op hoger niveau mee praten in je organisatie.