Authentiek leiderschap bij Vanderlande

Vanderlande is een van de grootste industriële werkgevers van Noord-Brabant. Bert van der Sluis, HR-directeur van het bedrijf, initieerde en leidde een grootscheeps opleidings- en talentontwikkeltraject. TSM Business School kreeg binnen dat traject de belangrijke taak de top van het bedrijf te begeleiden, met het programma Authentiek Leiderschap.

Vanderlande is wereldmarktleider in efficiënte logistieke procesautomatisering op luchthavens en voor pakketdiensten. De onderneming is tevens een toonaangevende leverancier van deze procesautomatisering voor distributiecentra. Vanderlande is een van de grootste industriële werkgevers van Noord-Brabant. Om de forse groei van het bedrijf in goede banen te leiden, trad begin 2014 naast de nieuwe CEO Govert Hamers ook Bert van der Sluis aan, als HR-directeur van het bedrijf. Hij initieerde en leidt een grootscheeps opleidings- en talentontwikkeltraject. TSM Business School kreeg binnen dat traject de belangrijke taak de top van het bedrijf te begeleiden, met het programma Authentiek Leiderschap.

Als Bert van der Sluis vertelt over de groei van Vanderlande is zijn trots voelbaar. En die trots is begrijpelijk. Ga maar na: een forse groei de laatste jaren van het personeelsbestand, naar nu circa 4.500 werknemers wereldwijd, waarvan 1.600 in Veghel. Actief in meer dan 25 landen. Aanwezig met automatische bagagesystemen op circa 600 vliegvelden wereldwijd. Een stijging van de omzet de laatste jaren van 50%, nu richting 1,3 miljard euro. Beste werkgever van 2016 categorie  productie en industrie én multinationals met meer dan 1000 werknemers, in de verkiezing van Intermediair. Niet voor de eerste keer trouwens, die uitverkiezing. Een enorm innovatief bedrijf bovendien, omdat hoogtechnologische ontwikkelingen bij onder meer robotica en internet of things geïntegreerd zijn in de systemen van Vanderlande. Zie dat allemaal maar eens goed te managen. ‘’

Groeikansen
In het eerste decennium van de 21e eeuw expandeerde het bedrijf’’, zegt Bert van der Sluis. ‘’Het uitgangspunt voor het bedrijf was en is heel positief: enorme groeikansen. Zeker nu de wereld in hoog tempo verandert: voortgaande ontwikkelingen bij chiptechnologie, logistieke automatisering die in een stroomversnelling is geraakt door e-commerce. Groei moet je managen. En zeker als je in meerdere landen zit, is het van levensbelang dat je de verschillende culturen binnen het bedrijf goed kent, dat je die culturen met elkaar integreert. Ons human capital is namelijk ons hoogste goed. Je moet dus met zijn allen blijven leren, blijven anticiperen; elkaar goed kennen. Een stabiel management en duidelijk beleid zijn dan van levensbelang. Als je op een goede manier wil blijven groeien in deze snel veranderende wereld is leiderschap essentieel. Dat zie je ook terug in het gehele HR-beleid, dat van de basis tot de top opnieuw is vormgegeven.’’

Lage drempels
Er is bij Vanderlande natuurlijk ook veel aandacht voor de werknemers die eruit springen. Van der Sluis: “We hebben verschillende leiderschapstrainingen ontwikkeld. Een daarvan is het Authentiek Leiderschap-programma, voor de top 100 van Vanderlande wereldwijd. Het is een programma dat sinds september 2015 loopt en nog doorloopt en dat we samen met TSM ontwikkelen en uitvoeren. Bij dit leiderschapsprogramma en de andere programma’s voor de top is onderliggend heel belangrijk dat je door gezamenlijke trainingen van werknemers uit al die verschillende landen verbinding creëert. Er ontstaan interne netwerken. Want als je elkaar via trainingen, waar soms best diepgaande en emotionele zaken aan de orde kunnen komen, hebt leren kennen en vertrouwen, zijn de drempels laag.’’

Pitch
Van der Sluis liet een aantal aanbieders een pitch geven voor het leiderschapsprogramma voor de top van het bedrijf. Van der Sluis: “Ik wist wat ik wilde en TSM begreep wat wij wilden, een programma ontwerpen dat beantwoordt aan de organisatievraag. Dan vervolgens de inhoudelijke vertaalslag maken en dat ook nog eens voor een internationale en multiculturele club, en in het Engels. Dat kan niet iedereen.’’ Van der Sluis is enthousiast over het programma. ‘’Het mooie vind ik dat we samen op grond van de ervaringen met de trainingen het programma nog steeds door ontwikkelen. Inmiddels is lichting 3 aan de beurt en lichting 4 zijn we al aan het voorbereiden. En je merkt dat de animo nog steeds toeneemt, iedereen wil graag meedoen. Het begint nu ook op onze buitenlandse vestigingen rond te zingen. Het is een ambitieus programma: de trainingen worden in Nederland gegeven, 3 keer 3-1/2 dag, verspreid over 6 maanden.’’

Gezamenlijke taal
‘’Je merkt nu dat er bij de top van het bedrijf een gezamenlijke taal en verbinding en herkenning ontstaat’’, stelt Van der Sluis. “Een voorbeeld, onlangs hebben we iemand in een directieteam benoemd die daar twee andere directieleden trof die hij al van de training kende. Hij had gelijk een buy in. Maar ook als je elkaar op andere plekken binnen het bedrijf ontmoet, is die herkenning en verbinding er. Dat is denk ik ook de kern van het programma: een gemeenschappelijke taal laten ontstaan. Waarbij herkenning, verbinding en elkaar willen begrijpen de kernwaarden zijn. Het belang van de ander leren kennen, je verdiepen in de ander, belangstelling tonen voor de ander. Luisteren, in gesprek gaan, de dialoog voeren. In een woord: vertrouwen. En als het wederzijdse vertrouwen binnen het bedrijf toeneemt, is dat niet alleen mooi om te zien, maar het bedrijf gedijt er ook bij.’’

Bert van der Sluis, HR-directeur

27 november 2016

 

Bel mij terug