Team Bee Party wint bij eindpresentaties Innovatie & Ondernemerschap (MBA)

Team Bee Party wint bij eindpresentaties Innovatie & Ondernemerschap (MBA)

Op donderdag 5 april vonden in theater Concordia in Enschedede eindpresentaties plaats van de module Innovatie & Ondernemerschap binnen de Executive MBA. Drie teams hadden een idee tot business plan uitgewerkt en mochten dit presenteren aan een jury, bestaande uit Annelieke Achterberg (TSM Business School) en Wim Swier (FoodConnect). Bee Party kwam deze dag als winnaar uit de bus. Dit team, bestaande uit Huub Dercksen, Paul de Keijzer, Karin Oude Oosterik en Youri Pieters, ging naar huis met de champagne en de eer.

Bee Party: ik draag bij!
Bijen spelen een belangrijke rol in onze voedselketen. 80% van de planten in de natuur wordt bestoven door insecten zoals bijen. Ons voedsel is dus enorm afhankelijk van het werk van de bij. Een groot milieuprobleem, het uitsterven van het bijenvolk, hangt ons echter boven het hoofd. Door middel van de Bijenbox en de slogan “Ik draag bij” wil Bee Party deze bijensterfte tegengaan. Hiermee levert Bee Party een positieve bijdrage aan de bijenpopulatie en aan het voortbestaan van onze voedselketen.

Het business plan van Bee Party is vooral gericht op bedrijven (B2B). MVO-gerichte ondernemingen kunnen de Bijen-box als relatiegeschenk inzetten, om zo te laten zien dat ze duurzaam ondernemen en daarmee een positieve bijdrage leveren aan het milieu. De Bijenbox is een uniek relatiegeschenk, waarmee mensen bewust worden gemaakt van het bijenprobleem. In de Bijenbox zitten producten (o.a. bloemen, zaden en een bijenhotel) die er voor zorgen dat er meer bijen komen. Ook is informatie toegevoegd over de bijenproblematiek en tips voor een bij-vriendelijke tuin.

Het proces
Tijdens de ontwikkeling van het business plan is het team verschillende uitdagingen tegenkomen. Zo worstelden ze in het begin met de vraag of de oplossing wel voldoende bijdroeg aan de bijenproblematiek. Uiteindelijk bleek de timing perfect om een bijdrage te kunnen leveren aan de bewustwording van mensen. Momenteel is het uitsterven van de bijenpopulatie een thema, dat veel in de publiciteit is.

Ook de vraag hoe de business op te zetten kwam tijdens het proces boven drijven. In eerste instantie werd vooral gedacht aan B2C. Gedurende het proces bleek echter dat ook bedrijven interesse hadden in het product. Bee Party kan met het product namelijk perfect aansluiten bij de doelstellingen van MVO-ondernemingen.

Karin Oude Oosterik: “De belangrijkste inzichten die we als team gedurende de afgelopen maanden hebben opgedaan is dat je een gedegen onderzoek moet doen om te kijken of het idee haalbaar is. Marketing heeft een groot aandeel in het totaalplaatje en daarnaast is het vooral een kwestie van doorzetten. De goede en intensieve samenwerking binnen het team is de sleutel tot succes geweest.”

Het vervolg
Of het team doorgaat met de business? Daar waren in eerste instantie wat twijfels over geweest. Dat er een afzetmarkt is, hebben ze ervaren. Zonder veel moeite hebben ze 25 Bijenboxen verkocht (B2B en B2C). Snel daarna ontvingen ze een order van 100 Bijenboxen van een MVO-onderneming. Desondanks hebben ze besloten om vooralsnog de onderneming “Bee Party” niet voort te zetten en eerst te focussen op het afronden van hun MBA-opleiding.

 

Bel mij terug